1

 

Ik heb in het verleden de blog HZJ 2.0 gepubliceerd over de ombouw van mijn LandCruiser HZJ75 naar expeditiecamper. Kun je hier zien http://hzjandre.blogspot.com/
Ik noem hem de OverLandCruiser. Het was een hele klus om de carrosserie van de cruiser door te zagen en achterop een camperunit te bouwen. Ik heb daar bijna twee jaar over gedaan. Toen ik klaar was heb ik hem een jaar later verscheept naar Zuid-Amerika, waar ik nog steeds ieder jaar een aantal maanden rondreis. 

 

Ik had graag de OverLandCruiser ooit in model nagebouwd. De camperunit lijkt me niet al te moeilijk, maar hoe bouw je de auto na. Zoektochten op het internet naar een schaalmodel van de HZJ leverden niets op. Tot ik kortgeleden toch de kans kreeg om een in kleine oplage geproduceerd schaalmodel te bemachtigen. De schaal is 1 op 18, wat een standaard in modelbouw is. Het model was niet goedkoop, maar ik moest het hebben. Zo'n kans komt misschien nooit meer. En ik weet zeker dat ik er veel plezier aan ga beleven. 

 

Het model stond als pakketje op me te wachten toen ik terugkwam van mijn vierde Zuid-Amerikareis. Even word je weer een kleine jongen, die een verjaardagskado uit mag pakken. Het gekochte model is zwaar en heeft een prachtige detaillering en dat inspireert me om een zo goed mogelijk schaalmodel te maken van de OverLandCruiser. 

Na een paar dagen op de vensterbank te hebben gestaan en een fotograpje op facebook, waarbij de meeste mensen geloofden dat ik een echte LandCruiser erbij had gekocht, kreeg ik zin om aan de slag te gaan.  
Om te beginnen zijn een een paar dingen aan het model anders dan de echte cruiser. Ten eerste is het de korte versie, de 73 in plaats van de 75. Hij heeft een passagiersbankje in plaats van een stoel. En hij is wit en niet blauw.

 

Eerst maar eens de vier schroeven losgedraaid om zo bodem en carrosserie van elkaar te scheiden. Ik kan zo mooi bij het interieur en aan de slag. Ik kom er nu achter dat het model niet van metaal is maar van dik kunststof. En dat is voor de ombouw een voordeel omdat het zich veel makkelijker laat bewerken. Eerst maar het bankje losgetrokken. Als ik daar een stoel van wil maken, kan ik hem simpelweg inkorten, maar beter is een stuk er tussen uithalen en twee delen weer samenvoegen. Zo heb je weer een echte zijkant in plaats van afgezaagd wit plastic. 

 

Ik heb ooit bij de Lidl een goedkope versie van een Dremel boorset gekocht die ik hiervoor prima kan gebruiken. Het ieni-mini slijpschijfje gaat soepel door de kunststof. Ik heb kit in precies de grijze kleur van de stoelen dus kan de delen bijna onzichtbaar samenvoegen. Ook het hoofdsteuntje moest iets verplaatst. Stoel terug geplaatst en het eerste klusje is geklaard en geslaagd.

 

Dan iets waar ik bij de grote verbouwing een paar keer heb moeten slikken voor ik begon. Het doormidden zagen van de carrosserie. Hier kun je een filmpje zien van het echte werk  https://www.youtube.com/watch?v=wEur2b47BoQ  
Tja, dat ging hier natuurlijk heel wat makkelijker. 






Toch ook hier even goed opletten waar de zaagsnede moest. En na een paar minuten heb je twee halve auto's. Iemand nog belang bij achterdeuren, achterlichten, bumper.... ;-)




 

Om de boel te verlengen en weer samen te voegen maak ik van hardboard de bodemplaat van de camperunit. Het ziet er dan al aardig uit als de 1:1 versie toen ik daarmee op dit punt was gekomen.



Even twee foto's om te vergelijken. Volgende keer verder.







Reacties

Populaire posts van deze blog

8

3