8



Laatste blog in deze serie, want hij is klaar. Er was nog veel te doen om zo ver te komen. Vooral veel accessoires zoals de zandschep die achterop hangt. Voor de maten heb ik alleen foto's waaruit ik ongeveer kan opmaken hoe groot hij is. Omdat de steel van de Fiskars schep zwart is kan ik hem ook het hele ding van aluminium maken en de steel zwart verven. Uit een plaatje aluminium van 2 mm dik eerst de platte vorm gezaagd en met de powerfile het blad iets uitgehold.


Steel zo dun mogelijk gevijld, met aan het uiteinde de ronde knop.


De steel een beetje gebogen en zwart gemaakt en in het blad nog wat sleuven geslepen.




Aan de achterkant zijn er meer dingen nieuw. Net als op het dak zitten er 2 airline-rails met er tussenin een stuk traanplaat. Ik kan daar dingen vastsjorren zoals een bos brandhout. Verder een 110 sticker die verplicht was in Argentinië, net als de rood-witte markeringsband.



Onder is nog de bumper te zien met daarin de achterlichten. Die zijn gemaakt van een stukjes transparant rood plexiglas. Ook een geprinte kentekenplaat en een trekoog.



Op het dak voor zit een roof-rack bestaande uit 2 aluminium kokers waaraan dikke gootklemmen zijn gelast. Aan de voorkant er van zit een schuin windscherm voor een betere lucht-flow. De kokers met bevestiging was vrij makkelijk maar het windscherm zit vast met alu-buis van 20 mm, dat dan ongeveer 1 bij 1 mm wordt. Die moest ik eerst zelf uit een plaatje zagen. Het scherm zelf heb ik van bierblik gemaakt en er een zwart plakfolietje op gedaan. 



Op het roof-rack kun je de reserveband zien liggen. Die zat bij de modelauto toen ik hem kocht. Ernaast een zwarte metalen kist. De basis voor het modelletje was een blokje MDF. De deksel heeft een verhoogde rand rondom en die kon ik namaken door met de dremel een sleuf rondom te fresen en vervolgens het middenstuk met een beitel uit te steken. Ook met het freesje de uitsparingen voor de sluitingen. De ribbels in het midden zijn opgeplakte stukjes karton.



Zwarte spuitlak er over en klaar.



In het echt heeft de kist een ruw oppervlak dus ik heb het MDF expres niet gladgeschuurd.

Binnen ook nog wat gedaan. De matrasrol moest nog. Het is een opgerolde dunne matras waar ook het dekbed in zit. Bij uitrollen is in een oogwenk het bed klaar om in te kruipen. Overdag is het een rugleuning van de bank. Het laken is niet wit maar heeft en vaag bruine print. Ik heb een opgerolde lap met een kwast met bruine verf aangestipt.



En dan eindelijk de binnenverlichting aangesloten. De twee lampjes zaten er al een tijd, maar moesten nog worden aangesloten op een adapter. Onder de auto heb ik een stekkercontact gelijmd waar de adapterstekker in kan. Beide zijn afkomstig van een grote schijnwerper met oplaadbare accu die was overleden.



Er zijn van die dingen waar je heel lang over nadenkt hoe het te maken. Zo had ik dat met het tentdak. Als het dak opent komt er tentdoek mee omhoog  zodat er meer ruimte is en je binnen kunt staan. Ik wilde de mogelijkheid hebben om de cruiser zowel mét als zonder tentdoek tentoon te stellen. Maar hoe een constructie te maken, waarbij open en dicht dak makkelijk te wisselen is. Ineens kreeg ik een idee. Een vaste vorm van plexiglas die zich goed laat plaatsen tussen wanden en dak en waar ik het tentdoek op kan plakken. Plexiglas heb ik genoeg liggen en had al snel een passende vorm.




Ik had nog stukken tentdoek liggen en ook 2 soorten  muggengaas. Aan de voor- en achterzijde heel fijnmazig zwart muggengaas en aan de zijkant grijs gaas met een grotere mazen. Door het originele gaas te gebruiken negeer ik natuurlijk het feit dat het ook 18 maal kleiner zou moeten zijn, maar dat gaat niet werken. En ziet er op zijn minst wel overtuigend uit. Hetzelfde had ik al gedaan met de bekleding op de de bank. Ook origineel en dus eigenlijk veel te grof, maar toch overtuigend. Bij het grijze gaas opzij heb ik wel 2 lagen over elkaar geplakt zodat het nog enigszins kleinmaziger is .



Het reservewiel op het roof-rack zit met een kabel op slot. Kabeltje komt uit een oude ISDN kabel.



Op het dashboard heb ik zelf ooit een extra bergruimte gemaakt, dus die moest ook nog even.
Rest nog om de ruiten en spiegels weer aan de auto te lijmen. En.....klaar!




Het was een langgekoesterde wens om ooit nog eens mijn OverLandCruiser in schaal na te bouwen en dat begon met het kunnen kopen van de LandCruiser in 1 op 18 schaal. Ik heb enorm veel lol gehad aan het gepruts en de resultaten.  Wat ik nooit had gedacht, is dat ik buiten de 2 lampjes niets heb hoeven kopen. Alle materiaal dat ik nodig had had ik voorhanden. Wie wat bewaart, die heeft wat, heet dat toch? Voor mij voegde het alleen maar plezier toe.



De cruiser is dus klaar, maar misschien voeg ik nog wat toe. Je schijnt een modelletje van jezelf te kunnen laten maken. Ook op schaal 1:18. Je wordt dan met iets van 80 camera's gefotografeerd en dan 3D geprint. Als Nederland weer een beetje normaal is ga ik er achteraan. Ook speel ik met de gedachte om een diorama te maken. Dat is een soort grote kijkdoos. Op een halfronde achterwand plak je een panoramafoto (heb er genoeg) en dan in de arena van een halve cirkel kan een situatie gecreëerd worden. Bijvoorbeeld  een tafereel in de woestijn.


En daarna? Tja, ik speel al met de gedachte  om mijn huis plus interieur geheel na te bouwen. Het is gewoon te leuk om te doen. I'll keep you posted.

Reacties